Hoogsensitief Persoon

Hsp

“Ik voel me zo anders dan mijn omgeving”

En dan is daar opeens die woede-uitbarsting met daarna die heftige huilbui. Je voelt je vervolgens zo schuldig dat je dit niet voelde aankomen. Je wil je het liefst afsluiten of je verlangt er zelfs naar je te verstoppen. En dan dat piekeren: het lijkt maar niet te op te houden. Je bent zo bang dat het je niet gaat lukken…

Steeds weer ben je streng en kritisch op jezelf.

Misschien ervaar je zelfs faalangst en vind je het moeilijk je eigen mening te geven. In omgang met anderen ben je (on)bewust continu alert op datgene wat zich tussen de regels afspeelt. Je voelt de sfeer meteen. Daardoor ben je ook een kei in jezelf aanpassen aan de sfeer of verwachtingen van anderen en vind je het moeilijk om nee te zeggen.

Ben ik HSP?

Is dit herkenbaar? Het lijkt allemaal zo negatief, maar wist je dat dit juist ook kan betekenen dat je een hele mooie eigenschap hebt? Het zou zomaar kunnen zijn dat je hoogsensitief bent. Misschien voelt het onmogelijk om dit te leren hanteren. Maar het kan!

Wil jij leren om…

… meer rust en plezier te ervaren in jezelf
… inzicht te krijgen in prikkels
… om te gaan met prikkels en emoties
… meer overzicht te creëren
… meer zelfvertrouwen en eigenwaarde op te bouwen?

Kies er dan voor om in jezelf te investeren en een coach in te schakelen waarmee jij dit kan bereiken. Ja, ook als je denkt dat je alles al geprobeerd hebt.

    Wat is HSP?

    Eén op de vijf personen is hoogsensitief, dat is dus zo’n twintig procent van de bevolking. HSP hebben het talent zich goed in te kunnen leven in anderen, ze bedenken creatieve oplossingen en hebben een groot verantwoordelijkheidsgevoel.

    Het brein van HSP werkt anders dan bij niet-HSP. Hierdoor voel je je misschien vaak anders. HSP verwerkt informatie op diepgaande wijze in de hersenen en gebruikt voor elk taak meer breingebieden. Dit is de kern van HSP.

    Als HSP ben je sterker gefocust op het zorgvuldig afwegen van jouw keuzes. Dit kost echter ook veel tijd. Wanneer die tijd er niet is en/of de druk wordt opgevoerd ontstaat overprikkeling. Je trekt je terug, kunt een woede-uitbarsting krijgen, afstandelijk worden of huilen – hierdoor ontlaad je. De omgeving begrijpt dit vaak niet en jij voelt je ‘anders’.

    Omgaan met HSP

    Het begrijpen van de werking van het HSP brein geeft opluchting. Hierdoor ervaar je dat je niet ‘gek’ bent, maar dat jouw brein op deze manier werkt. Door te onderzoeken wat je prikkels zijn kan je makkelijker herkennen wanneer je overprikkeld raakt. Dit zorgt ervoor dat grip ervaart en overzicht hebt op wat er bij jou speelt.

    Misschien ervaar je nu wel veel belemmeringen. In alle situaties had je een eigen methode om er goed mee om te gaan, maar langzaam lijkt dit zich tegen je te keren. In de manier waarop je over jezelf denkt, ben je bang het verkeerd te doen of dat anderen jou niet aardig vinden. Je piekert veel en probeert het probleem in je hoofd op te lossen.

    Coaching bij HSP

    Gelukkig is er iets te doen aan de belemmeringen die jij nu ervaart. Soms is het nodig om dingen te gaan bespreken. Ik wil dit stapsgewijs en op jouw tempo doen. Zo ontkracht je hetgeen wat je belemmert en kan je je richten op wat voor jou van waarde is.

    Wil jij ook krachtiger worden als HSP? En jouw talenten inzetten? Begin dan nu met het compacte coachtraject Vitaal Hoogsensitief.

    Meer weten over mijn aanpak? Lees over mijn werkwijze.
    Meer weten over mij? Lees meer over mij op deze pagina.

    ”Komen tot de kern is hoe ik coach. Daar waar het om te doen is, zodat nieuw perspectief ontstaat.”

    Contact

    Adres

    Willem-Alexanderplein 18
    3862 CE Nijkerk

    Telefoonnummer

    06-11141077

    E-MAIL

    info@spruitcoaching.nl