Afwijzingsgevoeligheid

gevoel

“Wat als ik niet aan verwachtingen op mijn werk kan voldoen?”

Een feestje waar je niemand kent, zorgt voor overuren in jouw hoofd. Wat als je straks alleen in een hoekje staat de hele avond? Op de werkvloer zie je je collega’s samen smoezen: wat als het over jou gaat? Je stuurde een appje naar een vriendin, maar ze heeft nog steeds niet gereageerd.

Ben ik wel belangrijk genoeg? Heb ik iets verkeerds gezegd?

 

Wat is afwijzingsgevoeligheid?

Wanneer je in je leven te maken hebt gehad met afwijzing ben je als HSP meer alert op signalen die jou zouden kunnen afwijzen. Dit kan komen door iets kleins wat zich vaak herhaald heeft, maar misschien heb je ook wel iets heftigs meegemaakt dat dit veroorzaakt.

Als hoogsensitief persoon is je brein meer gericht op anderen in je omgeving, maar dit kan ook het gevoel dat je afgewezen wordt versterken. Die pijn van afwijzing wil je niet meer, dus je gaat het proberen te voorkomen.

Herken je dit?

  • Je gaat je aanpassen naar de wensen van anderen
  • Je stelt jezelf heel dienstbaar op
  • Je bent heel zwart-wit in wat wel en niet mag
  • Je houdt afstand van anderen en laat hen niet dichtbij komen

Dit wordt jouw manier van overleven, maar nu keert het zich tegen jou. Het blijkt je niet meer te beschermen, maar het haalt je onderuit.

    Ben ik afwijzingsgevoelig?

    Als jij de punten van hierboven herkent, kan het zomaar zijn dat je afwijzingsgevoelig bent. Al deze gedachten brengen stress met zich mee. Je ervaart het in je lijf en je emoties, of de situatie nou echt is of niet. Het kan zomaar gebeuren dat je hierdoor al overprikkeld aankomt op dat feestje of je werk. Daarom sluit je vervolgens minder goed aan bij anderen, die niet begrijpen wat zich allemaal in jouw hoofd heeft afgespeeld. Je angst verandert in een ‘self fullfilling prophecy’: anderen begrijpen jouw gedrag niet en jouw ideeën dat je er niet bij hoort worden bevestigd. Je voelt je afgewezen.

    Coaching bij afwijzingsgevoeligheid

     Je kunt leren om met jouw afwijzingsgevoeligheid om te gaan. Door te achterhalen hoe de angst voor afwijzing zich ontwikkeld heeft, kan gericht worden gewerkt aan het oplossen hiervan. Daarbij komen verschillende dingen kijken:

    • De bewustwording dat je kijkt met een bril van afwijzing en hoe dit zich bij jou uit
    • Je gedachten proberen te sturen en te kijken of ze wel kloppen
    • Durven voelen wat je voelt: angst, schuld, schaamte? Hierdoor ga je openstaan voor jezelf

      Afwijzingsgevoeligheid is een onderdeel van je leven, maar bepaalt niet wie je bent. Begripvol worden naar jezelf en gezonde relaties opbouwen met wederzijdse steun zijn elementen die jou helpen om jezelf te aanvaarden voor wie jij bent.

      Ik wil je hierbij helpen, zodat jij dit kan bereiken. Door nu die stap te zetten naar coaching, kies je voor jezelf. Ik hoop dat jij die keuze durft te maken en kiest voor coaching.

      ”Komen tot de kern is hoe ik coach. Daar waar het om te doen is, zodat nieuw perspectief ontstaat.”

      Contact

      Adres

      Willem-Alexanderplein 18
      3862 CE Nijkerk

      Telefoonnummer